| 
SDG     11 - JĂ€tkusuutlikud linnad ja asumid eesmĂ€rk Eestis - Muuta     linnad ja asulad kaasavaks, turvaliseks, kohanevaks ja sÀÀstvaks. Eesti sÀÀstva arengu strateegia rĂ”hutab vajadust     arendada linnakeskkond vĂ€lja mitmekesise ja atraktiivsena ning     inimsĂ”bralikuna. EesmĂ€rki hinnatakse 6 jĂ€rgneva nĂ€itaja abil: 
1. Vaimne ja materiaalne pĂ€randkultuur/vaimse ja     materiaalse kultuuripĂ€randi sĂ€ilimine. Heas ja rahuldavas seisukorras     olevate ehitismĂ€lestiste osakaal.  EhitismĂ€lestised on valdavalt mĂ”isate hooned ja     pargid, pĂŒhakojad ja elamud, samuti haldushooned, kindlustusarhitektuur,     koolimajad, teatrimajad, raudteehooned, tööstusehitised ning maamĂ€rgid     tuulikutest tuletornideni. Eesti     kultuuripĂ€randi olukord nĂ€itab eesti kultuuri jĂ€tkusuutlikkust ja ĂŒhiskonna     teadlikkust kultuuripĂ€randi vÀÀrtustest. Eesti kultuuriloo     mĂ€lestised on osa Euroopa kultuurimĂ€lestistest ja nende sĂ€ilitamine on     oluline mitte ainult Eesti, vaid ka Euroopa ja maailma kultuuri kontekstis.     EhitismĂ€lestiste hea seisukord tagab riigi ainelise kultuuripĂ€randi     pĂŒsimise ja ajaloolise mĂ€lu edasikandumise. 
2. Linnades toimunud     liiklusĂ”nnetuste tagajĂ€rjel vigastatute ja hukkunute arv. LiiklusĂ”nnetused Eesti neljas suuremas linnas     moodustavad ligikaudu poole kĂ”ikidest liiklusĂ”nnetustest. Alates 2013.astast ei ole kannatanuga     liiklusĂ”nnetuste arv mĂ€rgatavalt muutunud: keskmiselt on see olnud 1400.     Aastal 2017 juhtus kannatanuga liiklusĂ”nnetusi Eestis 1406 ehk 107 Ă”nnetust     100 000 elaniku kohta. KĂ”ige rohkem liiklusĂ”nnetusi oli Harju-, Tartu-     ja Ida-Virumaal. Enim liiklusĂ”nnetusi 100 000 elaniku kohta oli VĂ”rumaal     (146), Saaremaal (132) ja Harjumaal (119).
 
 
3. Peenosakesed PM10 ja PM2,5 vĂ€lisĂ”hus Peenosakeste (PM₁₀,     sealhulgas PM2,5) heite nĂ€itaja vĂ€ljendab nende aastast heitkogust.     Peenosakesed on kompleksne segu eri koostisega vĂ€ga vĂ€ikestest tahketest     osakestest ja piiskadest, mille diameeter on alla 10 mikromeetri (PM10),     ĂŒlipeenosakesed on peenosakeste fraktsioon, mille diameeter jÀÀb alla 2,5     mikromeetri (PM2,5). Peenosakesed     pĂ€rinevad eeskĂ€tt pinnasest, teekattest ja tööstusettevĂ”tetest. Ălipeenosakeste peamised allikad     on sĂ”idukite heitgaasid, pĂ”lemine ja keemilised reaktsioonid     atmosfÀÀris. Peenosakesed vĂ€lisĂ”hus pĂ”hjustavad     hingamisteede ning sĂŒdame ja veresoonkonna haigusi ning vĂ€hendavad keskmist     oodatavat eluiga. Peenosakeste (PM10) sisaldust linnaĂ”hus seiratakse     Tallinnas, Tartus, Narvas ja Kohtla-JĂ€rvel. Seire andmed nĂ€itavad, et     viimastel aastatel on peenosakeste sisaldus Eesti suuremate linnade Ă”hus     vĂ€henenud.
 
4. Rohealad linnades Rohealade nĂ€itaja vĂ€ljendab nende inimeste osatĂ€htsust,     kellel on tiheasustusega aladel (rahvaarv kuni 5000) vĂ€ga hea ligipÀÀs     avalikele rohealadele. Avalikud rohealad on rohumaad, metsad, rabad ja muud     rohealad (kalmistud, pargid, pÔÔsastikud), mis ei ole eraomandis ja mille     pindala on vĂ€hemalt 0,5 ha. VĂ€ga hea ligipÀÀs tĂ€hendab, et avalik roheala     paikneb kuni 200 m kaugusel elukohast. Aastal 2017 oli vĂ€ga hea ligipÀÀs rohealadele 790     900 inimesel ehk ligikaudu 90%-l inimestest, kes elavad tiheasustusega     aladel. Praegu saab Eesti andmeid kĂ”rvutada vaid     Rootsi omadega, sest need on vĂ”rreldavad. Rootsis oli tiheasustusega alade     elanikest 92%-l vĂ€ga hea ligipÀÀs rohealadele.
 5. Rahulolu eluruumide seisundiga Rahulolu eluruumide seisundiga vĂ€ljendab eluruumiga seotud     ootusi, soove ja vajadusi ning sellest tulenevat rahulolu. NĂ€itajat     vĂ€ljendatakse oma eluruumi seisundiga rahul olevate leibkondade protsendina     kĂ”igist leibkondadest. NĂ€itaja     arvvÀÀrtus saadakse, hinnates eluruumi tehnilise seisukorra vastavust     ĂŒhiskondlikele ootustele ja standarditele. Arvesse     vĂ”etakse eluruumi valmimisaega, tubade arvu leibkonnaliikme kohta, eluruumi     seisundit (kas katus laseb lĂ€bi, kas seinad, pĂ”rand vĂ”i vundament on     rĂ”sked, kas eluruumis on liiga hĂ€mar, kas eluruumi kostab mĂŒra) ning kuritegevust     ja saastet eluruumi ĂŒmbruses. Rahulolu hindamisel eeldatakse, et mida     paremas seisukorras on ruum, seda suurem on elaniku rahulolu. Suurema     rahulolu tagab eluruumi hilisem valmimisaeg, suurem tubade arv jne.
 
 
6. Ăhistranspordiga, jalgrattaga vĂ”i jalgsi tööl kĂ€ijate     osakaal Ăhistranspordi     kasutamine, jalgrattaga sĂ”itmine ja jala kĂ€imine aitab sÀÀsta energiat ning     vĂ€hendada heitmeid, mis tekivad transpordi tĂ”ttu. Samuti peegeldab nende     liikumisviiside kasutajate suur hulk sÀÀstliku transpordipoliitika     rakendamise edukust, hĂ€sti toimivat ĂŒhistranspordisĂŒsteemi ja     kergliiklusteede lisandumist. Viimase 17 aastaga on ĂŒhistranspordiga,     jalgrattaga ja jalgsi tööl kĂ€ivate inimeste osatĂ€htsus veerandi vĂ”rra     vĂ€henenud peaaegu igal aastal. Aastal 2000. oli kĂ”nealune nĂ€itaja 64%, kuid     2017. aastaks oli see vĂ€henenud 39%-ni, sest suurenenud on nende inimeste     arv, kes kasutavad iga pĂ€ev tööl kĂ€imiseks isiklikku vĂ”i ametiautot, s.t     suureneb autostumine. See on probleem ka paljudes teistes     riikides. | 
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar