pĂŒhapĂ€ev, 16. veebruar 2020

JCI SDG-de Kalender 2020 🌐 Veebruar. SDG 11 - JĂ€tkusuutlikud linnad ja asumid

SDG-de Kalender


JĂ€tkame jaanuaris alguse saanud JCI SDG-de kalendriga, mis pĂ”hineb UN SDGs Planning Calendar`il. Veebruarikuus on fookuses sÀÀstliku arengu eesmĂ€rk nr 11 - JÄTKUSUUTLIKUD LINNAD JA ASUMID. SÀÀstva Arengu puhul on tegu tasakaalu leidmisega planeedi piiratud ökoloogiliste ressursside ja inimestele heaolu loomise vahel.




Üleilmne eesmĂ€rk „JĂ€tkusuutlikud linnad ja asumid“ keskendub kiire linnastumise probleemidele. Linnad on innovatsiooni inkubaatorid ja seal lisandub kiiresti töökohti ning majanduskasv on kiire. Siiski kaasnevad linnastumisega ka probleemid, nĂ€iteks halvad elamistingimused, Ă”husaaste, teenuste halb kĂ€ttesaadavus ja puudulik taristu. ÜRO tegevuskava 2030 on seadnud ĂŒleilmse eesmĂ€rgi tagada kĂ”igile inimestele piisav, turvaline ja taskukohane eluase, pĂ”hiteenused ning moderniseerida rÀÀmas agulid. TĂ€htis on tĂ”hus jÀÀtmemajandus ja transpordiĂŒhenduste, eelkĂ”ige ĂŒhissĂ”idukite kasutamisvĂ”imalus. TĂ€htis on linnaelanikele tagada juurdepÀÀs avalikele rohealadele ja muule avalikule ruumile.
ÜRO aruande kohaselt on maailmas viimastel kĂŒmnenditel toimunud laiaulatuslik linnastumine. Aastal 2015 elas linnades neli miljardit inimest (54% maailma rahvastikust), aastaks 2030 prognoositakse, et linnaelanike arv suureneb viie miljardini. Kiire linnastumine on toonud kaasa vĂ€ljakutseid, millega valitsused silmitsi seisavad, nĂ€iteks slummistumise kasv, Ă”hukvaliteedi halvenemine, surve linna taristule ja teenustele, linna ÀÀrealade planeerimata hĂ”ivamine jms. Linnade hoogsa laienemisega vĂ€heneb nende suutlikkus pakkuda elanikele samas tempos pĂ”hiteenuseid (jÀÀtmekorraldus, joogivesi ja kanalisatsioon).

SDG 11 - JĂ€tkusuutlikud linnad ja asumid eesmĂ€rk Eestis - Muuta linnad ja asulad kaasavaks, turvaliseks, kohanevaks ja sÀÀstvaks. Eesti sÀÀstva arengu strateegia rĂ”hutab vajadust arendada linnakeskkond vĂ€lja mitmekesise ja atraktiivsena ning inimsĂ”bralikuna. EesmĂ€rki hinnatakse 6 jĂ€rgneva nĂ€itaja abil:
1. Vaimne ja materiaalne pĂ€randkultuur/vaimse ja materiaalse kultuuripĂ€randi sĂ€ilimine. Heas ja rahuldavas seisukorras olevate ehitismĂ€lestiste osakaal.  EhitismĂ€lestised on valdavalt mĂ”isate hooned ja pargid, pĂŒhakojad ja elamud, samuti haldushooned, kindlustusarhitektuur, koolimajad, teatrimajad, raudteehooned, tööstusehitised ning maamĂ€rgid tuulikutest tuletornideni. Eesti kultuuripĂ€randi olukord nĂ€itab eesti kultuuri jĂ€tkusuutlikkust ja ĂŒhiskonna teadlikkust kultuuripĂ€randi vÀÀrtustest. Eesti kultuuriloo mĂ€lestised on osa Euroopa kultuurimĂ€lestistest ja nende sĂ€ilitamine on oluline mitte ainult Eesti, vaid ka Euroopa ja maailma kultuuri kontekstis. EhitismĂ€lestiste hea seisukord tagab riigi ainelise kultuuripĂ€randi pĂŒsimise ja ajaloolise mĂ€lu edasikandumise.

2. Linnades toimunud liiklusĂ”nnetuste tagajĂ€rjel vigastatute ja hukkunute arv. LiiklusĂ”nnetused Eesti neljas suuremas linnas moodustavad ligikaudu poole kĂ”ikidest liiklusĂ”nnetustest. Alates 2013.astast ei ole kannatanuga liiklusĂ”nnetuste arv mĂ€rgatavalt muutunud: keskmiselt on see olnud 1400. Aastal 2017 juhtus kannatanuga liiklusĂ”nnetusi Eestis 1406 ehk 107 Ă”nnetust 100 000 elaniku kohta. KĂ”ige rohkem liiklusĂ”nnetusi oli Harju-, Tartu- ja Ida-Virumaal. Enim liiklusĂ”nnetusi 100 000 elaniku kohta oli VĂ”rumaal (146), Saaremaal (132) ja Harjumaal (119).
 
3. Peenosakesed PM10 ja PM2,5 vĂ€lisĂ”hus Peenosakeste (PM₁₀, sealhulgas PM2,5) heite nĂ€itaja vĂ€ljendab nende aastast heitkogust. Peenosakesed on kompleksne segu eri koostisega vĂ€ga vĂ€ikestest tahketest osakestest ja piiskadest, mille diameeter on alla 10 mikromeetri (PM10), ĂŒlipeenosakesed on peenosakeste fraktsioon, mille diameeter jÀÀb alla 2,5 mikromeetri (PM2,5). Peenosakesed pĂ€rinevad eeskĂ€tt pinnasest, teekattest ja tööstusettevĂ”tetest. Ăœlipeenosakeste peamised allikad on sĂ”idukite heitgaasid, pĂ”lemine ja keemilised reaktsioonid atmosfÀÀris. Peenosakesed vĂ€lisĂ”hus pĂ”hjustavad hingamisteede ning sĂŒdame ja veresoonkonna haigusi ning vĂ€hendavad keskmist oodatavat eluiga. Peenosakeste (PM10) sisaldust linnaĂ”hus seiratakse Tallinnas, Tartus, Narvas ja Kohtla-JĂ€rvel. Seire andmed nĂ€itavad, et viimastel aastatel on peenosakeste sisaldus Eesti suuremate linnade Ă”hus vĂ€henenud.
 
4. Rohealad linnades Rohealade nĂ€itaja vĂ€ljendab nende inimeste osatĂ€htsust, kellel on tiheasustusega aladel (rahvaarv kuni 5000) vĂ€ga hea ligipÀÀs avalikele rohealadele. Avalikud rohealad on rohumaad, metsad, rabad ja muud rohealad (kalmistud, pargid, pÔÔsastikud), mis ei ole eraomandis ja mille pindala on vĂ€hemalt 0,5 ha. VĂ€ga hea ligipÀÀs tĂ€hendab, et avalik roheala paikneb kuni 200 m kaugusel elukohast. Aastal 2017 oli vĂ€ga hea ligipÀÀs rohealadele 790 900 inimesel ehk ligikaudu 90%-l inimestest, kes elavad tiheasustusega aladel. Praegu saab Eesti andmeid kĂ”rvutada vaid Rootsi omadega, sest need on vĂ”rreldavad. Rootsis oli tiheasustusega alade elanikest 92%-l vĂ€ga hea ligipÀÀs rohealadele.

5. Rahulolu eluruumide seisundiga Rahulolu eluruumide seisundiga vĂ€ljendab eluruumiga seotud ootusi, soove ja vajadusi ning sellest tulenevat rahulolu. NĂ€itajat vĂ€ljendatakse oma eluruumi seisundiga rahul olevate leibkondade protsendina kĂ”igist leibkondadest. NĂ€itaja arvvÀÀrtus saadakse, hinnates eluruumi tehnilise seisukorra vastavust ĂŒhiskondlikele ootustele ja standarditele. Arvesse vĂ”etakse eluruumi valmimisaega, tubade arvu leibkonnaliikme kohta, eluruumi seisundit (kas katus laseb lĂ€bi, kas seinad, pĂ”rand vĂ”i vundament on rĂ”sked, kas eluruumis on liiga hĂ€mar, kas eluruumi kostab mĂŒra) ning kuritegevust ja saastet eluruumi ĂŒmbruses. Rahulolu hindamisel eeldatakse, et mida paremas seisukorras on ruum, seda suurem on elaniku rahulolu. Suurema rahulolu tagab eluruumi hilisem valmimisaeg, suurem tubade arv jne.
 
6. Ühistranspordiga, jalgrattaga vĂ”i jalgsi tööl kĂ€ijate osakaal Ăœhistranspordi kasutamine, jalgrattaga sĂ”itmine ja jala kĂ€imine aitab sÀÀsta energiat ning vĂ€hendada heitmeid, mis tekivad transpordi tĂ”ttu. Samuti peegeldab nende liikumisviiside kasutajate suur hulk sÀÀstliku transpordipoliitika rakendamise edukust, hĂ€sti toimivat ĂŒhistranspordisĂŒsteemi ja kergliiklusteede lisandumist. Viimase 17 aastaga on ĂŒhistranspordiga, jalgrattaga ja jalgsi tööl kĂ€ivate inimeste osatĂ€htsus veerandi vĂ”rra vĂ€henenud peaaegu igal aastal. Aastal 2000. oli kĂ”nealune nĂ€itaja 64%, kuid 2017. aastaks oli see vĂ€henenud 39%-ni, sest suurenenud on nende inimeste arv, kes kasutavad iga pĂ€ev tööl kĂ€imiseks isiklikku vĂ”i ametiautot, s.t suureneb autostumine. See on probleem ka paljudes teistes riikides.
Allikas: Statistikaamet


Kuidas Sina saad kaasa aidata eesmĂ€rgi saavutamisele? 
 
Tunne aktiivset huvi oma kodukoha juhtimise ja planeerimise ĂŒle. Seisa sellise linna/kogukonna eest, mida sa usud, et inimesed vajavad. Loo oma visioon sellest, milline peaks olema heade elamistingimustega jĂ€tkusuutlik ĂŒmbruskond ning tegutsege selle visiooni nimel.
KĂŒsige endalt, kas seal on piisavalt töökohti? Kas teie lapsed saavad ohutult kooli minna? Kas saate öösel perega kartmata jalutada? Kui kaugel on lĂ€him ĂŒhistransport? Kas te olete rahul Ă”hukvaliteediga?? Milline on teie kodukoha avalik ruum? Kas teie kodukohas on piisavalt rohealasid? KĂ”ik need faktorid mĂ€ngivad olulist rolli - paremad tingimused sinu kodukandis omavad olulist mĂ”ju sinu elukvaliteedile

JCI loodud JCI Active Citizen Framework on metoodika jĂ€tkusuutlike ja  vajadustepĂ”histe projektide juhtimiseks, mis loovad kogukondades mÔÔdetavaid tulemusi. Protsess algab kohalike vajaduste hindamisest, partnerite kaasamisest, ressursside ja tugevuste jagamisest, tegutsemisele suunatud projektide lĂ€biviimisest ning tulemuste jĂ€lgimisest ja hindamisest, et tagada kĂ€egakatsutav ja tĂ”hus positiivne mĂ”ju.
JĂ€tkusuutlike linnade ja asumite osas on JCI liikmed ĂŒle maailma korraldanud hulganisti projekte. Vaata milliseid projekte on ellu viidud teistes riikides, et parandada elamistingimusi ning tagada jĂ€tkusuutlikkus https://jci.cc/en/projects. Eestis on JCI Go-koda teinud projekti linnade rohestamisest, kus LasnamĂ€ele istutati koostööd linnaga puid, et lisada paneelmajade vahele rohelust.


ÜRO kliimakampaania ActNow eesmĂ€rk on algatada iga isiku individuaalset panust kliimamuutustega vĂ”itlemisega. KĂ”ik suured asjad saavad alguse vĂ€ikestest asjadest! On palju vĂ”imalusi, kuidas Sa saad oma igapĂ€evases elus tehes teadlikumaid valikuid - tarbida mĂ”istlikumalt ja loodusressursse sÀÀstvamalt.
Me kĂ”ik - ka Sina, saame anda oma panuse!
Alustage uute harjumuste proovimist 1 pĂ€evaga nĂ€dalas - asenda autoga tööle sĂ”itmine bussi, jalgratta vĂ”i rongi vastu. Miks mitte minna tööle jala - aidates nii kaasa linna keskkonna hoidmisele, annab kĂ”ndimine su kehale piisavalt fĂŒĂŒsilist koormust, hoides sind vitaalsena. PĂŒhendudes, vĂ”ite uuest harjumusest nii palju rÔÔmu tunda, et muuta jĂ€tkusuutlik transport iganĂ€dalaseks vĂ”i lausa igapĂ€evaseks harjumuseks.
Proovige liiklemiseks loodud erinevaid rakendusi. Kas teie perel on auto, mida te igapĂ€evaselt ei kasuta? Proovi
auto jagamist vĂ”i sĂ”idu jagamist. Lisaks loodussÀÀstvamale eluviisile, aitab see teil vĂ€hendada nii raha- kui ajakulu, vĂ”imaldades siiski vajadusel liikuda. Seadke naabritega sisse koolitranspordigraafik vĂ”i Ă”petage vanemaid lapsi bussiga sĂ”itma. LĂ€hedal asuvasse kooli lubage lastel minna tĂ”ukerattaga, jalgrattaga vĂ”i proovige elektriratast. 


Kommentaare ei ole: