neljapÀev, 15. oktoober 2020

🌐 JCI SDG-de Kalender 2020 🌐 Oktoober SDG 16

SDG-de Kalender

JCI SDG-de kalender pĂ”hineb UN SDGs Planning Calendar`il, mille kaudu tutvustame ÜRO sÀÀstva arengu eesmĂ€rke. Augustikuus on fookuses sÀÀstliku arengu eesmĂ€rk nr 16 RAHUMEELSED JA KAASAVAD ÜHISKONNAD JA INSTITUTSIOONID. SÀÀstva Arengu puhul on tegu tasakaalu leidmisega planeedi piiratud ökoloogiliste ressursside ja inimeste heaolu vahel. 

EesmĂ€rgiks on toetada rahumeelseid ja kaasavaid ĂŒhiskondi, et saavutada sÀÀstev areng; tagada Ă”iguskaitse kĂ”ikidele ning luua KĂ”ikidel tasanditel tĂ”husad, vastutustundlikud ja kaasavad institutsioonid. Üleilmne eesmĂ€rk „Rahumeelsed ja kaasavad institutsioonid“ keskendub inimeste igakĂŒlgsele turvalisusele. EelkĂ”ige on tĂ€helepanu all sĂ”jaliste konfliktide piirkonnad, kuid turvalisust soovitakse suurendada kĂ”ikjal.

 

 

ÜRO tegevuskava 2030 seatud eesmĂ€rkide hulgas rĂ”hutatakse vajadust vĂ€hendada vĂ€givalda ja sellega seotud surmade arvu, eriti laste hulgas. RĂ”hutatakse, et lĂ”petada tuleb laste kuritarvitamine ja Ă€rakasutamine, lastega kaubitsemine ning vĂ€givald laste vastu ja laste piinamine. Riikide tegevus peab olema rajatud Ă”igusriigi pĂ”himĂ”ttele. VĂ€hendada tuleb korruptsiooni ning aastaks 2030 ebaseaduslikke raha- ja relvavooge, tĂ”hustada varastatud varade sissenĂ”udmist ja tagastamist ning vĂ”idelda organiseeritud kuritegevusega. KĂ”ikidel tasanditel peaksid olema tĂ”husad, vastutustundlikud ja ausalt tegutsevad institutsioonid ning otsustuprotsess ennekĂ”ike kaasav.

16. eesmĂ€rk. Toetada rahumeelseid ja kaasavaid ĂŒhiskondi, et saavutada sÀÀstev areng; tagada kĂ”ikidele Ă”iguskaitse kĂ€ttesaadavus ning luua kĂ”ikidel tasanditel tĂ”husad, vastutustundlikud ja kaasavad institutsioonid

16.1 VĂ€hendada kĂ”ikjal oluliselt vĂ€givalda mistahes kujul ja sellega seotud surmade arvu.




16.2 Teha lĂ”pp laste kuritarvitamisele ja ekspluateerimisele, lastega kaubitsemisele ning lastevastasele vĂ€givallale ja laste piinamisele mistahes kujul.

16.3 Propageerida riikide ja rahvusvahelisel tasandil Ă”igusriigi pĂ”himĂ”tet ja tagada kĂ”ikidele inimestele vĂ”rdne Ă”iguskaitse.

16.4 VĂ€hendada 2030. aastaks oluliselt ebaseaduslikke raha- ja relvavooge, tĂ”hustada varastatud varade sissenĂ”udmist ja tagastamist ning vĂ”idelda mistahes vormis organiseeritud kuritegevusega.

16.5 VĂ€hendada oluliselt korruptsiooni ning altkĂ€emaksude andmist ja vĂ”tmist mistahes vormis.

16.6 Luua kĂ”ikidel tasanditel tĂ”husad, vastutustundlikud ja ausalt tegutsevad institutsioonid.

16.7 Tagada reageeriv, kaasav, osalemist vĂ”imaldav ja esinduslik otsustusprotsess kĂ”ikidel valitsemistasanditel.

16.8 Suurendada ja tugevdada arenguriikide osalemist globaalses valitsemises.

16.9 Anda 2030. aastaks kĂ”ikidele inimestele Ă”iguslikult mÀÀratletud identiteet, sealhulgas registreerida kĂ”ik sĂŒnnid.

16.10 Tagada ĂŒldsusele juurdepÀÀs teabele ja nende pĂ”hivabaduste kaitse kooskĂ”las riiklike Ă”igusaktide ja rahvusvaheliste kokkulepetega.

16.a Suurendada eelkĂ”ige arenguriikide asjaomaste riiklike ametiasutuste suutlikkust vĂ€ltida vĂ€givalda ning vĂ”idelda terrorismi ja kuritegevusega kĂ”ikidel tasanditel.

16.b Toetada ja jĂ”ustada diskrimineerimisvastaseid Ă”igusakte ja sÀÀstvat arengut kĂ€sitlevaid tegevuspoliitikaid.

 


 

Eesti sÀÀstva arengu strateegias rĂ”hutatakse turvalisust kui heaolu olulist osa. Üleilmne eesmĂ€rk „Toetada rahumeelseid ja kaasavaid ĂŒhiskondi, et saavutada sÀÀstev areng; tagada Ă”iguskaitse kĂ”ikidele ning luua kĂ”ikidel tasanditel tĂ”husad, vastutustundlikud ja kaasavad institutsioonid“ on Eestis seotud korruptsiooni ja inimeste turvalisuse jĂ€rgmiste nĂ€itajatega:

• korruptsiooni tajumine;

• mÀÀratlemata kodakondsus;

• kodukoha turvalisus;

• vĂ€givallas hukkunud;

• vĂ€givalla ohvrid.


Eesti elanikud tajuvad korruptsiooni jĂ€rjest vĂ€hem ja Eesti asub korruptsiooni tajumise indeksi skaalal Euroopa Liidu riikide hulgas 11. kohal. MÀÀratlemata kodakondsusega inimeste arv Eestis on viimase kahekĂŒmne aasta jooksul vĂ€henenud 2,3 korda. Ühiskonna turvalisust tajutakse samuti jĂ€rjest paremana. Eesti elanikud tunnevad end kodu lĂ€hipiirkonnas turvalisemalt kui Euroopa Liidus keskmiselt. Sellele aitab kaasa vĂ€givallakuritegude ja rĂŒnde tagajĂ€rjel hukkunute arvu vĂ€henemine.

 

 

Korruptsiooni tajumine
Korruptsiooni tajumise indeks reastab riigid avaliku sektori korruptsiooni tajumise jÀrgi. Indeks kombineerib eri uuringuid, mida teeb Transparency International. Korruptsiooni tajumise indeks reastab riigid sajapunktisel skaalal, kus 0 nÀitab kÔrget tajutud korruptsiooni ja maksimaalse hinde 100 saab riik, mida tajutakse korruptsioonivabana.
NĂ€iteks 2017. aasta korruptsiooni tajumise indeksi koostamisel arvestati 12 eri institutsiooni 13 uuringut, mis hindasid korruptsioonitaju kahel viimasel aastal. Uuringutes kasutatakse kĂŒsimusi avaliku teenistuse korruptsiooni, riigihangete „teenustasu“ ja avaliku raha omastamise kohta, samuti kĂŒsimusi, mis on suunatud avaliku sektori pingutustele korruptsiooniga vĂ”itlemisel ja selle tĂ”hususele. KĂ”ige levinuma definitsiooni jĂ€rgi on korruptsioon ametikoha vĂ”i vĂ”imu kuritarvitamine omakasu eesmĂ€rgil. Laiema mÀÀratluse jĂ€rgi on korruptsioon usalduse kuritarvitamine.

MÀÀratlemata kodakondsus
MÀÀratlemata kodakondsusega isik on jÀÀnud oma varasemast kodakondsusest ilma tema kodakondsusjĂ€rgse riigi lakkamise tĂ”ttu ja ta ei ole realiseerinud vĂ”imalust saada mĂ”ne jĂ€rglasriigi kodakondsus. KĂ”nealuste isikute arvu vĂ€ljendab mÀÀratlemata kodakondsuse nĂ€itaja. MÀÀratlemata kodakondsusega isik ei tĂ€henda sama, mis kodakondsuseta isik, sest kodakondsuseta isikutel on vĂ”imalus registreerimisega omandada Vene Föderatsiooni kodakondsus. Kodakondsuseta isikul ei ole ĂŒhegi riigi kodakondsust ja tal ei ole ka vĂ”imalust seda vabal tahtel saada.
NĂ”ukogude Liidu lakkamise tulemusena tekkinud mÀÀratlemata kodakondsusega isikuid elab Euroopas peamiselt Eestis ja LĂ€tis. LĂ€tis moodustavad kodakondsuseta isikud 11% kogurahvastikust, kuid Eestis 6%. MÀÀratlemata kodakondsusega isikuid on LĂ€tis kolm korda rohkem kui Eestis, kuigi rahvaarv on seal vaid 1,5 korda suurem. KĂ”nealuste isikute arv vĂ€heneb mĂ”lemas riigis, sest mÀÀratlemata kodakondsusega on peamiselt vanemaealine elanikkond. Aastail 2013–2017 vĂ€henes mÀÀratlemata kodanike arv Eestis 13% vĂ”rra ja LĂ€tis 17% vĂ”rra. Veel 2000. aastal oli Eestis 170 349 mÀÀratlemata kodakondsusega isikut, kes moodustasid 12,4% kogurahvastikust (REL 2000).1 JĂ€rgmiseks rahvaloenduseks oli neid alles poole vĂ€hem: 85 961 isikut ja 6,6% kogurahvastikust (REL 2011). Eestis elas 2018. aasta alguses 10 000 mÀÀratlemata kodakondsusega isikut vĂ€hem kui kuus aastat varem ehk 75 628 mÀÀratlemata kodakondsusega isikut ja nende osatĂ€htsus oli 5,7% kogurahvastikust.

Kodukoha turvalisus
Kodukoha turvalisuse nĂ€itaja vĂ€ljendab, kui suur osa Eesti elanikest peab oma lĂ€hipiirkonda turvaliseks.  Elanike turvatunde mÀÀramisel ja hinnangu andmisel on vĂ”etud arvesse erinevad tegurid: kuritegevuse mÀÀr, usaldus siseturvalisuse asutuste vastu, ohu korral tegutsemise teadlikkus. 
2017. aastal pidasid oma kodupiirkonda turvaliseks 99% Soome ja 98% Hollandi, Iirimaa ning Portugali elanikest. Madalaima hinnangu lĂ€hipiirkonna turvalisusele andsid 2017. aastal Bulgaaria ja Itaalia elanikud, vastavalt 81% ja 84%. Samal ajal oli Eesti vastav nĂ€itaja 94%, olles sellega 3 protsendipunkti kĂ”rgem Euroopa Liidu riikide keskmisest. Nii nagu Eestiski on ka Euroopa Liidu riikides ĂŒldine hinnang vahetu lĂ€hipiirkonna turvalisusele paranenud, samamoodi on suurenenud nende elanike osatĂ€htsus, kes peavad kodupiirkonda tĂ€iesti turvaliseks.

VĂ€givallas hukkunud
VĂ€givalla tagajĂ€rjel hukkunud inimeste nĂ€itaja vĂ€ljendab rahvastiku suremust rĂŒndejuhtumite tĂ”ttu 100 000 elaniku kohta. RĂŒnne on teise isiku ĂŒkskĂ”ik mis vahendiga tekitatud vigastus, et teda vigastada vĂ”i tappa. 2017. aastal oli Eestis 2,2 rĂŒnde tagajĂ€rjel hukkunud inimest 100 000 elaniku kohta, neist mehi 3,4 ja naisi 1,1. Iseseisvuse taastamise aja kĂ”ige traagilisem aasta oli 1994, kui rĂŒnde tagajĂ€rjel hukkus 29,1 inimest 100 000 elaniku kohta. Edaspidi on kĂ”nealune nĂ€itaja mĂ”ningate kĂ”ikumistega pidevalt vĂ€henenud. 2000. aastal oli Eestis 13,6 rĂŒnde tagajĂ€rjel hukkunut, mis tĂ€hendab, et sealt alates kuni aastani 2017 oli rĂŒnde tagajĂ€rjel hukkunuid ĂŒle 6 korra vĂ€hem. 
Hoolimata rĂŒnde tagajĂ€rjel hukkunute arvu vĂ€henemisest Eestis viimastel kĂŒmnenditel, on Eesti nĂ€itaja Euroopa Liidu omast mĂ€rkimisvÀÀrselt suurem. Euroopa Liidu riikides oli 2015. aasta andmete jĂ€rgi keskmiselt 0,69 rĂŒnde tagajĂ€rjel hukkunut 100 000 elaniku kohta, Eestis oli see nĂ€itaja 3,64. Euroopa Liidu teiste riikidega vĂ”rreldes on Eesti 26. kohal. Eestist suurem on kĂ”nealune nĂ€itaja vaid Leedus (4,1) ja LĂ€tis (5,1).

VĂ€givalla ohvrid
VĂ€givalla ohvrite nĂ€itaja vĂ€ljendab viimase 12 kuu jooksul vĂ€givallakuriteo ohvriks langenud elanike osatĂ€htsust 15–74-aastaste hulgas. VĂ€givalla ohvriks langenud inimeste osatĂ€htsuse leidmisel tuginetakse elanikkonna kĂŒsitlustele (ohvriuuringutele), millega uuritakse, kas vastaja on kĂŒsitlusele eelnenud 12 kuu jooksul langenud mĂ”ne kuriteo ohvriks. Arvesse vĂ”etakse kolme liiki juhtumid: kallaletung, vĂ€givallaga Ă€hvardamine (juhtumid, kus vastaja „tĂ”epoolest kartis“) ja röövimine (vĂ€givalda kasutades vĂ”eti vĂ”i pĂŒĂŒti midagi vĂ”tta).
Kallaletungi ja vĂ€givallaga Ă€hvardamise ohvriks langenute osatĂ€htsus on aastate 2010–2017 kĂŒsitlustes enamasti olnud keskmisest suurem alla 30-aastaste seas ja keskmisest mĂ€rgatavalt vĂ€iksem vĂ€hemalt 50-aastaste hulgas. Röövimiste ohvriks langenute osatĂ€htsus on samuti enamasti olnud keskmisest suurem alla 30-aastastel, kuid teiste vanuserĂŒhmade vahel selgeid erinevusi ei ole olnud.

Allikas: Statistikaamet

 

 

 

Miks peaks rahumeelsed ja kaasavad institutsioonid Sinu jaoks oluline olema? 
 

SÀÀstva arengu eesmĂ€rkide saavutamiseks on vaja rahumeelset, Ă”iglast ja kaasavat ĂŒhiskonda. Inimesed peavad kĂ”ikjal olema vabad igasugusest vĂ€givalla hirmust. On oluline, et valitsused, kodanikuĂŒhiskond ja kogukonnad teevad koostööd kestvate lahenduste leidmiseks - vĂ€hendada vĂ€givalda, pakkuda Ă”iglust, vĂ”idelda korruptsiooniga ja tagada kaasav osalemine kogu aeg.
Tuleb tagada vabadus avaldada oma seisukohti isiklikult ja avalikult. Inimesed peavad saama kaasa rÀÀkida nende elu mĂ”jutavate otsuste langetamisel. Seadusi ja pĂ”himĂ”tteid tuleb rakendada ilma igasuguse diskrimineerimiseta. Vaidlused tuleb lahendada lĂ€bi toimiva Ă”igussĂŒsteemi. Riiklikud ja kohalikud asutused peavad olema aruandekohustuslikud ja peavad olema paigas, et osutada peredele ja kogukondadele pĂ”hiteenuseid vĂ”rdselt ja ilma altkĂ€emaksuta.
 

Mida Me saaksime selle jaoks ette vÔtta?
 

Tundke tĂ”elist huvi valitsuse tegevuse vastu. Suurendage oma kogukonnas teadlikkust vĂ€givallast ning rahumeelse ja Ă”iglase ĂŒhiskonna olulisusest ning tehke kindlaks, kuidas saaksite oma igapĂ€evaelus saavutada sÀÀstva arengu eesmĂ€rke. Kasutage oma Ă”igust oma valitud ametnike vastutusele vĂ”tmiseks. Kasutage oma Ă”igust teabevabadusele ja jagage oma arvamust valitud esindajatega.

Ole muutus - edenda kaasatust ja austust erineva tausta, etnilise pĂ€ritolu, religiooni, soo, seksuaalse sĂ€ttumuse vĂ”i erineva arvamusega inimeste suhtes. Üheskoos saame aidata parandada tingimusi vÀÀrikaks eluks kĂ”igile.

 

 


ÜRO kliimakampaania ActNow 

eesmĂ€rk on algatada iga isiku individuaalset panust kliimamuutustega vĂ”itlemisel. KĂ”ik suured asjad saavad alguse vĂ€ikestest asjadest! On palju erinevaid vĂ”imalusi, kuidas Sina saad anda oma panuse ökoloogilise jalajĂ€lje vĂ€hendamiseks, tehes oma igapĂ€evases elus teadlikumaid valikuid, tarbides mĂ”istlikumalt ja loodusressursse sÀÀstvamalt. 
 

Tegutse kohe! 


Kommentaare ei ole: