JÀtkame JCI SDG-de kalendriga, mis pÔhineb UN SDGs
Planning Calendar`il, sÀÀstva arengu eesmÀrkide tutvustamist. Juunikuus on
fookuses sÀÀstliku arengu eesmĂ€rk nr 10 ĂLEILMNE KOOSTĂĂ. SÀÀstva Arengu puhul
on tegu tasakaalu leidmisega planeedi piiratud ökoloogiliste ressursside ja
inimeste heaolu vahel.
JCI alustas ametlikku partnerlust ĂRO-ga aastal 1954, et
lĂ€bi koostöö ĂŒhist mĂ”ju suurendada. JCI oli ĂŒks esimesi vabaĂŒhendusi, kes sai
erikonsultandi staatuse ĂRO-s, millega anti JCI-le luba kasutada oma logo sees
ĂRO sĂŒmbolit. 2017. aasta JCI maailmakongressil kirjutati alla vastastiku
mÔistmise memorandumile, et mobiliseerida noori kestliku arengu eesmÀrkidega
seotud teadlikkuse suurendamiseks.
Ălemaailmsel, regionaalsel, riiklikul ja kohalikul
tasandil on vaja kaasavaid partnerlussuhteid, mille keskmesse seatakse inimesed
ja planeet.
Ăleilmne eesmĂ€rk „Ăleilmne koostöö“ keskendub koostööle
ja partnerlusele, et saavutada sÀÀstva arengu kÔik eesmÀrgid. See eeldab
tÔhusamat koostööd kÔigil tasanditel nii rahvusvaheliselt kui ka igas riigis.
ĂRO tegevuskavas 2030 on kĂ”nealune eesmĂ€rk jagatud viieks
alateemaks: raha, tehnoloogia, suutlikkuse suurendamine, kaubandus,
sĂŒsteemikĂŒsimused. EnnekĂ”ike tuleb tugevdada partnerlust ja tagada sÀÀstva
arengu valdkonnas sidus tegevus nii riigis kui ka rahvusvaheliselt. TĂ€htis on
saavutada avaliku ja erasektori ning kodanikuĂŒhiskonna partnerlus, kasutades
nende kogemusi ja asjaomaseid rahastamiskavasid.
Raha
17.1 Suurendada abi selleks, et arenguriigid suudaksid
ise makse koguda.
17.2 Arenenud riigid tÀidavad tÀielikult ametliku
arenguabi andmise kohustused, sealhulgas paljude arenenud riikide vÔetud
kohustus anda ametlikust arenguabist/kogurahvatulust 0,7% arenguriikidele ja
0,15–0,2% vĂ€him arenenud riikidele. Ametliku arenguabi doonorriikidel palutakse
kaaluda ametlikust arenguabist/kogurahvatulust vÀhemalt 0,2% andmist vÀhim
arenenud riikidele.
17.3 Kaasata erinevatest allikatest pÀrit tÀiendavad
finantsvahendid arenguriikide toetamiseks.
17.4 Aidata arenguriikidel saavutada pikaajaline vÔlgade
teenindamise stabiilsus kooskÔlastatud tegevusega, mille eesmÀrk on toetada
vastavalt vajadusele vÔlgade finantseerimist, vÀhendamist ja restruktureerimist
ning vÀhendada suure vÔlakoormusega riikide vÀlisvÔlga, et leevendada vÔlgade
tagasimaksmisega seotud probleeme.
17.5 VÔtta vastu ja rakendada investeeringuid toetavad
sĂŒsteemid vĂ€him arenenud riikides.
Tehnoloogia
17.6 Tugevdada PÔhja-LÔuna, LÔuna-LÔuna ja kolmepoolset
piirkondlikku rahvusvahelist koostööd teaduse, tehnoloogia ja innovatsiooni
valdkonnas. Suurendada teadmiste jagamist vastastikku kokkulepitud tingimustel.
17.7 Toetada keskkonnaohutute tehnoloogiate arendamist ja
soodustingimustel siiret, tutvustamist ja levitamist arenguriikides.
17.8 VÔtta 2017. aastaks tÀielikult kasutusele
tehnoloogiapank ja vÀhim arenenud riikide teadustöö-, tehnoloogia- ja
innovatsioonialase suutlikkuse suurendamise mehhanismid. Edendada vÔimalusi
avardava tehnoloogia, eelkÔige info- ja sidetehnoloogia kasutamist.
Suutlikkuse suurendamine
17.9 Suurendada rahvusvahelist toetust, et tÔhusalt ja
sihipÀraselt suurendada arenguriikide suutlikkust. Toetada riiklikke sÀÀstva
arengu eesmÀrkide rakenduskavasid, sealhulgas PÔhja-LÔuna, LÔuna-LÔuna ja
kolmepoolse koostöö kaudu.
Kaubandus
17.10 Toetada Maailma Kaubandusorganisatsiooni raames
ĂŒldist, reeglitel pĂ”hinevat, avatud, mittediskrimineerivat ja Ă”iglast
mitmepoolset kaubandussĂŒsteemi, viies muu hulgas lĂ”pule Doha arengukava raames
toimuvad lÀbirÀÀkimised.
17.11 Suurendada oluliselt eksporti arenguriikidest,
seades eelkÔige eesmÀrgiks kahekordistada 2020. aastaks vÀhim arenenud
riikidest pĂ€rit ekspordi osakaalu ĂŒlemaailmses ekspordis.
17.12 Tagada vĂ€him arenenud riikidele Ă”igeaegselt pĂŒsiv
tollimaksu- ja kvoodivaba turulepÀÀs, tagades muu hulgas, et vÀhim arenenud
riikidest imporditud kaupade suhtes kohaldatavad sooduspÀritolureeglid on
arusaadavad ja lihtsad ning toetavad turulepÀÀsu.
Tegevuspoliitiline ja institutsiooniline sidusus
17.13 Tugevdada ĂŒlemaailmset makromajanduslikku
stabiilsust tegevuspoliitikate kooskÔlastamise ja sidususe abil.
17.14 Suurendada sÀÀstvat arengut kÀsitlevate
tegevuspoliitikate vahelist sidusust.
17.15 Tunnustada iga riigi poliitilist ruumi ja Ôigust
kehtestada tegevuspoliitikad vaesuse kaotamiseks ja sÀÀstva arengu
saavutamiseks.
Mitme sidusrĂŒhma vaheline partnerlus
17.16 Tugevdada sÀÀstva arengu ĂŒlemaailmset partnerlust,
koondades ja jagades teadmisi, tehnoloogilisi ja rahalisi vahendeid. Toetada
sÀÀstva arengu eesmÀrke kÔikides riikides, eelkÔige arenguriikides.
17.17 Ergutada ja propageerida tÔhusaid avaliku sektori,
avaliku ja erasektori ja kodanikuĂŒhiskonna partnerlusi, kasutades nende
kogemusi ja vastavaid finantseerimiskavasid.
Andmed, seire ja aruandlus
17.18 Suurendada 2020. aastaks toetusi arenguriikide,
sealhulgas vÀhim arenenud riikide ja vÀikeste arenevate saareriikide
suutlikkuse suurendamiseks, et muuta palju lihtsamalt kÀttesaadavaks
kvaliteetsed, Ôigeaegsed ja usaldusvÀÀrsed andmed sissetulekute, soo, vanuse,
rassi, rahvuse, rÀndeseisundi, puude, geograafilise asukoha ja muude riigi
jaoks oluliste tunnuste lÔikes.
17.19 Kasutada olemasolevaid algatusi, et töötada 2030.
aastaks vÀlja nÀitajad sÀÀstva arengu saavutamisel tehtud edusammude mÔÔtmiseks
(lisaks sisemajanduse kogutoodangule) ning tugevdada arenguriikide
statistiliste andmete kogumise suutlikkust.
Ăleilmne eesmĂ€rk „Tugevdada tegevuskava rakendamise
meetodeid ja taaselustada sÀÀstva arengu alane ĂŒlemaailmne partnerlus“ on
Eestis seotud rahvusvahelise arenguabi, valitsemissektori eelarve ja
keskkonnamaksude jÀrgmiste nÀitajatega:
• ametlik arenguabi;
• valitsemissektori eelarve tasakaal;
• valitsemissektori vĂ”lg;
• keskkonnamaksud.
Eesti suunab jÀrjest rohkem vahendeid ametlikku
arenguabisse (0,19% RKT-st 2016. aastal), kuid see jÀÀb siiski Euroopa Liidu
seatud sihttasemest (0,33% RKT-st) tublisti maha. Riigi rahandus on tasakaalu
lÀhedal: valitsemissektori koondeelarve on struktuurses tasakaalus ja vÔla
osatÀhtsus sisemajanduse koguproduktis on Euroopa Liidu riikide hulgas
vÀikseim. TÀielikult ei ole rakendunud 2005. aastal algatatud ökomaksureform,
mille eesmÀrk on suunata maksusurve tööjÔumaksudelt tarbimismaksudele ja seega
vÀhendada ka survet looduskeskkonnale.
Ametliku arenguabi nÀitajaga vÀljendatakse antud
arenguabi osatÀhtsust rahvamajanduse kogutulus. Ametliku arenguabina
kÀsitatakse riiklikku abi, mida antakse arengumaadele, et edendada nende
majandusarengut ja suurendada ĂŒhiskonna heaolu. Ametlik arenguabi hĂ”lmab
toetusi, sooduslaene, mille soodustuselement on vÀhemalt 25% kogusummast, ja
tehnilist abi, mida doonorriik osutab abisaajale otse (kahepoolne koostöö) vÔi
rahvusvaheliste organisatsioonide, nagu nĂ€iteks ĂRO vĂ”i Maailmapanga kaudu
(mitmepoolne koostöö). Ametliku arenguabi hulka ei arvestata abi, mis antakse
sÔjalisel eesmÀrgil.
2. VALITSEMISSEKTORI EELARVE TASAKAAL
Valitsemissektori eelarve tasakaalu vÀljendatakse
koondeelarve struktuurse positsiooniga, mis hÔlmab valitsemissektori kÔigi
tasandite tulusid ja kulusid (nominaalne eelarve), millest on eemaldatud nii
majandustsĂŒkli mĂ”ju kui ka ĂŒhekordsed ja ajutised tegurid, mis vĂ”ivad eelarve
tasakaalu mÔjutada. Struktuurne eelarve tasakaal aitab saada riigi rahandusest
adekvaatse ja moonutamata ĂŒlevaate.
3. VALITSEMISSEKTORI VĂLG
Keskkonnamaksud on kehtestatud selleks, et vÀhendada
negatiivset mÔju keskkonnale, soodustada keskkonnasÀÀstlikumaid tarbimis- ja
tootmis- harjumusi ning vÀhendada keskkonnasaastet. Keskkonnamaks kehtestatakse
tÔestatud ja spetsiifilise negatiivse mÔju korral. TÀhtis on nii kÔnealuste
maksude eesmÀrk kui ka maksubaas ja tÔhusus keskkonnasÀÀstlikkuse edendamisel.
4. KESKKONNAMAKSUD
Teiste Euroopa Liidu riikidega vÔrreldes on Eestis
keskkonnamakse ĂŒsna vĂ€he. Eestis on kehtestatud energia-, transpordi-, saaste-
ja ressursimaksud, kuid puuduvad nĂ€iteks sĂŒsinikdioksiidi- ja ummikumaks ning
pestitsiidi- ja vĂ€etiseaktsiis. Energiamaksude alla kuuluvad kĂŒtuse- ja
elektriaktsiis, vedelkĂŒtusevaru makse ning saastekvootide mĂŒĂŒgitulu. Transpordimaksud
on raskeveokimaks ja sÔiduautode registreerimistasu. Saastemaksud on heitvee,
jÀÀtmete ja Ôhusaastetasu ning pakendiaktsiis. Ressursimaksud on vee
erikasutusĂ”iguse ja kalapĂŒĂŒgiĂ”iguse tasu. Ressursimaksuna ei arvestata maavara
kaevandamisÔiguse tasu, sest rahvamajanduse arvepidamises kÀsitatakse seda
rendina.
Allikas: Statistikaamet.
Miks peaks ĂŒleilmne koostöö minu jaoks oluline olema?
#WeAreAllInThisTogether Me oleme kÔik selles koos! Agenda
2030 koos 17 sÀÀstva arengu eesmÀrgiga on universaalne ja nÔuab kÔigi riikide,
nii arenenud riikide kui ka arengumaade tegutsemist, tagamaks, et keegi neist
maha ei jÀÀ.
Mida saaksime selle probleemi lahendamiseks teha?
Looge vÔi liituge oma kohaliku kogukonna grupiga, mis
pĂŒĂŒab mobiliseerida tegevusi ja meetmeid SÀÀstva arengu eesmĂ€rkide
rakendamiseks. Julgustage riiklikke ja kohalikke omavalitsusi globaalsete
eesmÀrkide teadvustamisel ja saavutamisel otsima partnerlust ettevÔtete ja
kodanikuĂŒhiskonnaga.
ĂRO kliimakampaania ActNow eesmĂ€rk on
algatada iga isiku individuaalset panust kliimamuutustega vÔitlemisel. KÔik
suured asjad saavad alguse vÀikestest asjadest! On palju erinevaid vÔimalusi,
kuidas Sina saad anda oma panuse ökoloogilise jalajÀlje vÀhendamiseks, tehes
oma igapÀevases elus teadlikumaid valikuid, tarbides mÔistlikumalt ja
loodusressursse sÀÀstvamalt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Kas teadsite, et duƥi all kÀimine, mis kestab kauem kui 5
minutit, tarbite sama palju vett kui vannis kĂ€ies? LĂŒhemate duĆĄide vĂ”tmine on
suurepÀrane viis selle vÀÀrtusliku ressursi sÀÀstmiseks. Puhta vee puudus
mĂ”jutab juba 4 inimest kĂŒmnest. 80% maailma reoveest jÀÀb puhastamata. Vee
sÀÀstmine kodukeskkonnas on vÔtmetÀhtsusega, et kindlustada meie pÔhiressursi
jÀtkusuutlik kasutamine. NÀiteks vÀga vÀike kuid oluline samm vee sÀÀstmiseks
on kraani sulgemine hammaste pesemise ajal, kÀte pesemise vÔi raseerimise ajal.
Tegutse kohe!
LOE LISAKS
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar