SDG-de Kalender  
  
       
        
         
          
 JĂ€tkame
          jaanuaris alguse saanud JCI SDG-de kalendriga,
          mis pÔhineb UN SDGs Planning Calendar`il.
          Maikuu pĂŒhendame sÀÀstliku arengu eesmĂ€rgile nr 10 EBAVĂRDSUSE VĂHENDAMINE, mis
          on seoses koroonakriisiga on vĂ”etud ĂRO-s veelgi suurema tĂ€helepanu
          alla. SÀÀstva Arengu puhul on tegu tasakaalu leidmisega planeedi
          piiratud ökoloogiliste ressursside ja
          inimeste heaolu vahel. 
 | 
          
          
 
 | 
        
        
 
  
  
       
        
         
          
  
          COVID-19 pole mitte ainult vÀljakutse globaalsetele
          tervishoiusĂŒsteemidele, vaid paneb proovile meie ĂŒhise inimkonna. See
          puudutab kÔiki inimesi kÔikjal, kuid tabab kÔige tugevamalt kÔige
          vaesemaid ja haavatavamaid kogukondi, sĂŒvendades olemasolevat ebavĂ”rdsust.
          Samal ajal vĂ”imendab pandeemia mĂ”ju sotsiaalset, poliitilist ja
          majanduslikku ebavÔrdsust. 
           
          EbavĂ”rdsuse vĂ€hendamiseks, kĂ€esoleva pandeemia tagajĂ€rgede ja
          tulevaste pandeemiatega efektiivsemaks toime tulemiseks, peame looma
          vÔrdsemad, kaasavamad, jÀtkusuutlikumad ja vastupidavamad majandused
          ja ĂŒhiskonnad.
 
 | 
          
          
 
 | 
        
        
 
  
  
  
       
        
         
          
VĂHENDADA EBAVĂRDSUST NII RIIKIDE SEES KUI KA NENDE
          VAHEL 
           
          ĂRO
          tegevuskava 2030 nĂ€eb
          ette, et sissetulekute alumise 40% moodustava elanikkonna
          sissetulekud peavad suurenema riigi keskmisest kiiremini, seejuures
          tuleb tagada kÔigi inimeste vÔrdne kohtlemine olenemata nende
          vanusest, soost, puudest, rassist, rahvusest, pÀritolust, usutunnistusest
          ja majanduslikust vÔi muust seisundist, ning toetada nende
          sotsiaalset, majanduslikku ja poliitilist kaasamist. Tegevuskava nÀeb
          ette, et samad pÔhimÔtted kehtiksid ka inimeste rÀnde korral. 
           
          10.1 Saavutada 2030.
          aastaks jÀrk-jÀrgult sissetulekute skaalal alumise 40% moodustava
          elanikkonna sissetulekute suurenemine riigi keskmisest kiiremini ning
          sÀilitada see kasv. 
          10.2 Suurendada 2030.
          aastaks kÔikide inimeste mÔjuvÔimu, sÔltumata nende vanusest, soost,
          puudest, rassist, rahvusest, pÀritolust, usutunnistusest ja
          majanduslikust vÔi muust seisundist, ning toetada nende sotsiaalset,
          majanduslikku ja poliitilist kaasamist. 
          10.3 Tagada vÔrdsed
          vĂ”imalused ja vĂ€hendada sissetulekute ebavĂ”rdsust, tĂŒhistades muu
          hulgas diskrimineerivad seadused, tegevuspoliitikad ja tavad ning
          toetades sobivaid Ôigusakte, tegevuspÔhimÔtteid ja meetmeid. 
          10.4 VÔtta vastu
          tegevuspoliitikad, eelkÔige maksustamist, töötasu ja sotsiaalkaitset
          kÀsitlevad pÔhimÔtted, ning saavutada jÀrk-jÀrgult suurem vÔrdsus. 
          10.5 TĂ€iustada ĂŒlemaailmsete
          finantsturgude ja finantseerimisasutuste reguleerimist ja kontrolli
          nende ĂŒle ning tugevdada selliste Ă”igusnormide rakendamist. 
          10.6 Tagada arengumaade
          suurem esindatus ja mĂ”juvĂ”im ĂŒlemaailmsete rahvusvaheliste majandus-
          ja finantseerimisasutuste otsustusprotsessis, et muuta nende asutuste
          tegevus tÔhusamaks, usaldusvÀÀrsemaks, vastutustundlikumaks ja
          pÔhjendatumaks. 
          10.7 Toetada inimeste
          distsiplineeritud, ohutut, korrapÀrast ja vastutustundlikku rÀnnet ja
          liikuvust, sealhulgas planeeritud ja hÀsti hallatud rÀndepÔhimÔtete
          rakendamise abil. 
          10.a Kohaldada
          kooskÔlas Maailma Kaubandusorganisatsiooni kokkulepetega
          arenguriikide, eelkÔige vÀhim arenenud riikide suhtes eri- ja
          sooduskohtlemist. 
          10.b Stimuleerida
          ametlikku arenguabi ja rahavooge, sealhulgas vÀlismaiseid
          otseinvesteeringuid neid kÔige enam vajavatesse riikidesse, eelkÔige
          vÀhim arenenud riikidesse, Aafrika riikidesse, vÀikestesse
          arenevatesse saareriikidesse ja merepiirita arenguriikidesse,
          kooskĂ”las nende riikide arengukavade ja –programmidega. 
          10.c VĂ€hendada 2030.
          aastaks sisserĂ€ndajate poolt kodumaale saadetava raha ĂŒlekande
          maksumust alla 3% ja kaotada ĂŒlekandekanalid, kus ĂŒlekande maksumus
          on kÔrgem kui 5%. 
 | 
          
          
 
 | 
        
        
 
  
  
  
  
  
       
        
         
          
Eesti sÀÀstva arengu strateegia rĂ”hutab vajadust
          vÀhendada inimeste majanduslikku ebavÔrdsust, suurendada sotsiaalset
          kaasatust ning regionaalset tasakaalustatust. 
 
          Ăleilmne eesmĂ€rk „VĂ€hendada ebavĂ”rdsust nii riikide sees kui ka nende
          vahel“ on Eestis seotud ebavĂ”rdsuse jĂ€rgmiste nĂ€itajatega: 
           
          • sissetulek leibkonnaliikme kohta; 
           
          •sissetulekute ebavĂ”rdsus; 
           
          •arstiabi kĂ€ttesaadavus. 
             
Kuigi
          sissetulek leibkonnaliikme kohta on Eestis alates 2011. aastast
          suurenenud, on see 1,6 korda vÀiksem kui Euroopa Liidu keskmine.
          Suurenenud aga ei ole kÔigi leibkondade
          sissetulek. Sissetulekute ebavĂ”rdsus vĂ€ljendub ka eriarstiabi ja
          hambaarstiteenuse kÀttesaadavuses, sest vÀiksema sissetulekuga
          elanikel napib raha kÔnealuste teenuste tarbimiseks. 
 | 
          
          
 
 | 
        
        
 
  
  
       
        
         
          
1. SISSETULEK LEIBKONNALIIKME KOHTA 
          2016. aasta andmete pĂ”hjal oli Eesti (109 41eurot) Euroopa Liidu
          riikide vĂ”rdluses  sissetulekute poolest leibkonnaliikme kohta
          18. kohal. KÔige suurem oli nÀitaja Luksemburgis (28 087 eurot).
          JĂ€rgnesid Austria (22 524 eurot), Saksamaa (21 198 eurot) ja Taani
          (21 116 eurot). KÔige vÀiksem oli sissetulek leibkonnaliikme kohta
          Rumeenias (4794 eurot), Bulgaarias (6735 eurot), Ungaris (8395 eurot)
          ja Horvaatias (8829 eurot). Juhivad selgelt nn vana Euroopa riigid ja
          mahajÀÀjate hulgas on hiljem Euroopasse lÔimunud Ida-Euroopa riigid. 
           
          2. SISSETULEKUTE EBAVĂRDSUS 
          2016. aastal oli Eesti Euroopa Liidu riikide vÔrdluses sissetulekute
          ebavÔrdsuse poolest 11. kohal. KÔige vÀiksem oli sissetulekute
          ebavÔrdsus Tƥehhis. JÀrgnesid Soome, Sloveenia ja Slovakkia. KÔige
          suurem oli sissetulekute ebavÔrdsus Bulgaarias. JÀrgnesid Rumeenia,
          Leedu, Kreeka ja Hispaania. Sissetulekute ebavĂ”rdsus on ĂŒks
          nÀitajatest, mille korral ei eristu nn vanad ja rikkad ning uued ja
          vaesed Euroopa riigid. NĂ€itaja tuleneb suuresti riiklikust
          korraldusest. 
           
          3.ARSTIABI KĂTTESAADAVUS 
          Arstiabi kÀttesaadavust mÔÔdetakse kolme liigi jÀrgi: perearstiabi,
          eriarstiabi, hambaarstiravi. Arstiabi kĂ€ttesaadavust vĂ€hemalt
          16-aastaste seas vaadeldakse arstiabi liigi ja ekvivalentnetosissetuleku
          jÀrgi. Arstiabita jÀÀnuteks peetakse neid, kes viimase 12 kuu jooksul
          vajasid arstiabi, kuid seda mingil pÔhjusel ei saanud. 
           
          Arstiabi kÀttesaadavus erineb eri liiki arstiabi korral. 2017. aastal
          oli Eesti elanikel kÔige raskem saada eriarstiabi. Perearstiabi ei
          saanud 1,6% ja hambaarstiabi 7% vajanutest, kuid eriarstiabita
          jÀÀnute osatÀhtsus oli mÀrksa suurem: 12,4%. 
 | 
          
          
 
 | 
        
        
 
  
  
  
       
        
         
          
Miks peaks ebavĂ”rdsuste vĂ€hendamine  minu jaoks
          oluline olema?  
            
TÀnapÀeva
          maailmas oleme kÔik omavahel seotud. Probleemid ja vÀljakutsed, olgu
          need vaesus, kliimamuutused, rÀnne vÔi majanduskriisid, ei piirdu
          kunagi ainult ĂŒhe riigi vĂ”i piirkonnaga. Isegi kĂ”ige rikkamates
          riikides elavad kogukonnad endiselt vaesuses. Vanimad demokraatlikud
          riigid vÔitlevad endiselt rassismi, homofoobia ja transfoobia ning
          usulise sallimatusega. Globaalne ebavÔrdsus mÔjutab meid kÔiki,
          olenemata sellest, kes me oleme vÔi kust me pÀrit oleme. 
            
Mida saaksime selle probleemi lahendamiseks teha? 
 
          EbavĂ”rdsuse vĂ€hendamine nĂ”uab suuri muutusi. ĂĂ€rmise vaesuse ja nĂ€lja
          kaotamiseks on vaja investeerida noorte, sisserĂ€ndajate ja
          teiste haavatavate kogukondade tervisesse, haridusse,
          sotsiaalkaitsesse ja inimvÀÀrsetesse töökohtadesse. 
          Riikide sees on oluline kaasava sotsiaalse ja majandusliku kasvu
          vÔimaldamine ja edendamine. Kui diskrimineerivad seadused, poliitika
          ja tavad kaotatakse, saame tagada vÔrdsed vÔimalused ja vÀhendada
          sissetulekute ebavĂ”rdsust. Riikide vaheliselt peame tagama, et arengumaad
          oleksid paremini esindatud ĂŒlemaailmseid kĂŒsimusi kĂ€sitlevate otsuste
          tegemisel, et lahendused oleksid tÔhusamad, usaldusvÀÀrsemad ja
          vastutustundlikumad. 
 | 
          
          
 
 | 
        
        
 
  
  
       
        
         
          | 
 | 
          
          
          
 
          ĂRO kliimakampaania ActNow eesmĂ€rk
          on algatada iga isiku individuaalset panust kliimamuutustega
          vĂ”itlemisel. KĂ”ik suured asjad saavad alguse vĂ€ikestest
          asjadest! On palju erinevaid vĂ”imalusi, kuidas Sina
          saad anda oma panuse ökoloogilise jalajĂ€lje vĂ€hendamiseks, tehes oma igapĂ€evases elus teadlikumaid valikuid, tarbides mĂ”istlikumalt
          ja loodusressursse sÀÀstvamalt.  
          Mida vÀhem energiat kasutatakse, seda vÀhem tuleb seda toota. Ehkki
          on olemas kliimasĂ”bralikud energiaallikad, peavad muutused tulema lĂ”pptarbijatelt -
          elanikelt, ettevÔtetelt, tööstustelt,
          kes peavad oma tarbimist kontrollima. RÀÀkides tarbimisest
          siis 29 protsenti kogu globaalsest energiast tarbivad
          kodumajapidamised ning selle tĂ”ttu tekib 21 protsenti maailma
          CO2 heitkogustest. 
          Ăra raiska elektrit - tĂ”mba juhe seinast vĂ€lja!  
            
 | 
          
          
 
 | 
        
        
 
  
  
  
  
 | 
      
      
 
 
 | 
    
    
    
    
    
 
 
 | 
  
 
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar