laupäev, 27. aprill 2013

Veronika ja Kristiina (Tartumaa Noortekogu kaudu),
Liis (JCI  Haapsalu), Margus (Tallinn), Kristi (JCI Haapsalu),
Nadezda ja Anu (JCI Tallinn),
Maario ja Raili (JCI Haapsalu), Minni (JCI Toompea)
lisaks pildil Kristiina ja Terje (Euroopa parlamendi Infobüroo Eesti)
ning lisaks mõned mõnusad soovid pildiallkirjana
Euroopa Parlamendi Infobüroo Eesti esindajate vahendusel jõudis info Põhjamaade ja Balti riikide noortefoorumist JCI ning Tartumaa Noortekogu liikmetele.
24.-26 aprill osalesid Eestimaa noored Põhjamaade ja Balti riikide noortefoorumil, mille teemaks oli "noorte tööpuudus" ja  kuidas edasi".
Rootsi reisi muljeid jagab meiega osaleja  Airi, kelle mõnusast kokkuvõttest saab teada, kuidas erinevates riikides noorte tööpuudus on "nähtaval" ning mis on mõtted - soovid, kuidas riikide kaupa edasi liikuda.
Minu väike seiklus sai alguse Tartust- Leeloga sai varem kokku lepitud, et läheme sama bussiga. Sebe bussid on väga mugavad, seega sõit läks väga kiiresti
J Üllataval kombel ei eksinud me isegi Tallinnas ära, kuna korraldajad olid lisaks kõigele muule vajalikule infole ka saatnud ühistranspordi ajad ja peatused. D-terminali jõudsime me natukene varem, seega oli väga lõbus arvata, kes on meie rühmast ja kes mitte- me olime selles isegi päris osavad. Kui terve grupp koos oli, sai tehtud ka esimene grupipilt, mida hiljem ka tuuniti, et puuduolijad ka peal ikka oleksid. Kohe saime kätte ka mapid materjalidega ning kajutikaardid, seega saime juba laevale minna.
Enne suurepärast õhtusööki saime terve grupiga kokku- tutvustasime ennast, arutasime noorte tööpuuduse teemal ning veetsime lihtsalt lõbusalt aega.  Kõik, kes on Rootsi kruiisil käinud teavad, et seal on igal õhtul eriline šõu. Meie nägime etendust, mille nimi on „Hot vibrations“- Aafrikast pärit tantsijad olid kokku pannud suurepärase vaatemängu, mille jooksul lihtsalt vaatasid ja imestasid.
 24. aprill algas väga kosutava hommikusöögiga. Sadamasse jõudes oli meil vastas Anna, kes abistas ja juhatas meid terve Rootsis viibimise aja. Koos läksime me Euroopa Parlamendi majja, mis oli nii väljast kui ka seest väga ilus ja soliidne ning asukoht oli sellel ka suurepärane.Lõunasöök oli meil kindlaks määratud, enne seda saime ise ringi vaadata. Väike grupp, kellega mina ringi liikusin, käis vanalinna ja Rootsi kaltsukaid avastamas. Paari tunni jooksul sai palju naerda, paju pilte tehtud, vanalinna avastatud, ilusaid vaateid  imetletud ning teised said ka asju soetatud J

Lõunasöök oli meil restoranis „Myntkrogen“, mis asus kuningalossi vahetus läheduses. Lõunasöögil liitusid ka Lätist osalejad. Söök oli maitsev, seltskond veel parem J Kuna restoranis magustoitu ei pakutud ja meil oli veel aega, siis käisime me veel ühes lähedalasuvas kohvikus istumas. Kell kolm algas meie ekskursioon kuningalossis. See oli meeldejääv eriti kahe asja pärast- nimelt giid oli väga karismaatiline ja teda oli hea kuulata ning see loss ei ole muuseum, vaid seda kasutatakse siiamaani, nt Eesti president Lennart Meri on selles lossis ööbinud. Naljakas fakt on nt ka see, et kui kuninglik pere korraldab piduliku õhtusöögi, siis külalised ei söö, vaid seisavad kuningliku pere ümber ja vaatavad, kuidas nemad söövad. Huvitavaid lugusid ja fakte räägiti veel, aga kui tahate rohkem lossist teada saada, külastage seda ise J
Alates kella neljast oli meil võimalus hotelli minna, mida loomulikult kõik ka kasutasid J Mina olin esimest korda hotellis (Omena hotel),  kus ei olnud ei administraatorit ega võtit, vaid kõik toimus koodidega. Hotell oli väga mugav ning telekas oli ka tervitustekst, seega ma tundsin ennast väga oodatult J

laevas valmistusid eestlased ühiseks ettekandeks

Õhtusöögi ajal Euroopa Parlamendi (EP) majas oli esimene kord, kui me nägime vähemalt teoreetiliselt kõiki osalejaid, kuna aga neid oli päris palju, siis isegi lahkudes olid paljud näod veel üpriski võõrad. Kuna õhtul meil tutvumist ei olnud, siis Eesti grupp tegeles veel enda ettekandega  järgmiseks päevaks.
Meie esimene nn tööpäev algas 7.45 hommikusöögiga hotellis. Ülejäänud päev sai veedetud EP majas. Esimene ettekanne oli sissejuhatus Rootsi ja ELi noorte tööpuudusesse, mida kandis ette Sara Andersson tööjõuturu analüütik. Pärast Rootsi ettekannet said ka kõikide teiste riikide esindajad sõna, et tutvustada olukorda enda riigis. Eesti olukorrast rääkis Annet Muru ning kuigi ma ei pruugi olla erapooletu, siis minu arvates oli Eesti ettekanne parim J Kokkuvõtte nendest ettekannetest- olenemata riigist, on probleemid ikkagi sarnased.
Edasi nägi päevakava ette väikest pausi, pärast mida toimus paneeldiskussioon noorte töötuse teemal. Paneeldiskussioonil osalesid Euroopa Parlamendi liikmed Mikael Gustafsson Rootsist ja Justina Vitkauskaite Leedust. Vestlust juhtis EP Rootsi Infobüroo juht Markus Bonekamp, kes oli ka nn päevajuht- samuti väga karismaatiline inimene J
Ülejäänud päeva tegelesime gruppides erinevatel alateemadel.
Teemadeks olid: 1. Curbing Youth Unemployment; 2. Transnational  Solidarity in Difficult Times; 3. The Real Meaning of the EU Charter?; 4. What can I do for Europe- What can Europe do for me?. Annet viskas nalja (ja mulle see meeldis), et JCI üritustel on alati õhtul "möll ja melu", seekord tuli ise mõllu ja nalja teha:)
Ja juba oli kätte jõudnud reede. Päev algas vestlusega EP liikme Marita Ulvskoga. Pärast seda tegi iga grupp kokkuvõtte enda tulemustest.
Viimase ettekande tegi väga huvitava ametinimetusega Hellevi Engström- Tööturu minister (Minister for Labour Market Affairs)
Ametlik päeva osa lõppes lõunsöögiga, pärast mida juba esimesed hakaksid kodupoole liikuma. Eestlastel oli järjekordselt mõned tunnid aega enne laevale liikumist- veel viimased ostud, viimased pildid Rootsis, viimane kohv, kook, smuuti jms.

Meie eest kanti nii head hoolt, et isegi bussi peale saates räägiti bussijuhiga, et ta teavitaks mikrofoni, kui me peame maha minema, et me kindlasti enda peatust maha ei magaks J
Laevasõit oli nagu ikka- seekord raputas isegi vähem õnneks J Sai Aafrika šõud uuesti vaadatud, tantsitud, lobisetud jpm. Ma ei tea, kuidas oli teistega, aga mina sain magama alles u kell viis varahommikul, seega öö möödus kiiresti J

Hommikul oli viimane ühine hommikusöök ning siis juba saabumine sadamasse, kus kõik kiirustasid oma teed.
Kokkuvõttes oli terve Rootsis käik väga tore ja selle seltskonnaga võib vabalt uuesti reisile minna J

Aitäh kõigile, kes kohal olid !J
Airi Park
Pilte leiab rohkem Toompea fotoalbumist siit
Annet tehtud klõpsud on kättesaadav siit