neljapäev, 31. august 2023

Lindistatud kõnelus: muljed Aidu karjäärist ja tsill/grill Narva- Jõesuus, 26- 27.08.23

Allen: Laupäev oli pikk ja tegus. Olen ammu tahtnud Aidusse matkama minna. Hämmastav, et Eesti on suutnud 35 aastaga ära kütta sellise koguse põlevkivi. Päeva kroon oli avalik saun Narva- Jõesuus, minu jaoks ei olnud kultuurishokk nii suur, kuna olen siin kandis varem kohalikega suhelnud. Kuid hämmastav, kui erinevad me ikka venelastega oleme, ka saunakultuuri poolest 😊

Krista: Minul oli tore, kuna toimus Ando sünnipäev, jäin küll hiljaks kuid see-eest tulin koos suitsulatikaga ja „võltsrääbised“ olid ka kaasas. Sinirohelised veed olid ägedad. Ja pühapäevahommikune saun Narva- Jõesuus oli väga äge.

Marge: Minule meeldisid eriti need parvega kanalite ületused Aidus. See oli nagu „Utria dessant“. Tegelikult oli tore see, et tee viis Aidus kogu aeg üles-alla… kivid ja värgid… Tore oli see, et parvesõidus tegime koostööd ja jagasime inimesed kaalu järgi mööda parve laiali.

Krista: Kuna meil oli kogemustega uppuja pardal 😊

Allen: Krista ütles väga ilusa lause enne viimase parve peale minekut: „Me oleme ikka targad inimesed, läheme kõik 6 korraga.“ Mitte 3 ja 3 inimest. Ja tõmbasime raskuskeskme võimalikult madalale. Kui me oleks kõik korraga püsti tõusnud, siis vähemalt üks oleks vees ära käinud.

Ando: Parve kandevõime 4 inimest on pandud selleks, et see toimiks kõikvõimalike erinevate inimeste koosluste puhul.

Krista: Isegi kui parve ühes nurgas on 60kg ja teises 120kg inimene on kohe jama. See 120kg tuleks panna parve keskele ja kõhuli.

Tõnis: Mulle meeldis, et sain hommikul räime tomatis. Kõiki elamusi jagus. Matk…. kuigi ma käisin Aidus teist korda, ikka oli huvitav. Saunaelamus… ja pühapäevane ringkäik Narva- Jõesuus. Ja laupäevane muinastulede öö.

Marti: Ja mina lisaks veel Ando sünnipäevalõuna. Kõik olid väga head: porgandipirukas, iirise- pähkli ruudud ja vahuvein- see oli väga hea.

Ando: Ja mulle meeldis ka, et juhuslikult toimus sünnipäeva ajal matk ja kõik kes tulid matkale, tulid ka nagu sünnipäevale 😊 Parvesõidud olid väga suur elamus, arvasin et läheme ümber… mul on selles suhtes kogemusi: kui läheb vöör vee alla, siis liiguvad inimesed automaatselt ahtrisse ja siis läheb ahter suure raskuse all vee alla ja siis hakkab parv nagu jonnipunn kiikuma edasi- tagasi…

Marti: Ümber ei oleks läinud, parv on trossiga mõlemas kaldas kinni, aga nii viltu oleks läinud küll, et keegi oleks sisse kukkunud.

Allen: Teine asi on see, et hakka siis välja kangutama seda vette kukkujat, siis on tal kõik riided ja asjad märjad ja teisel pool oli väga järsu nurga all üleminek: 35m ja ca 90 kraadi.

Marti:
Kõik see Aidu on tehismaastik ja kõik need kanalid olid kaevatud sinna… mastaabid olid ikka muljetavaldavad. Suur veoauto nende kivikuhilate kõrval oleks nag mänguasi, kuid siiski kõik need mäed olid sinna kokku kuhjatud.

Krista: Ja Sipelgamägi oli tehtud selleks, et sealt pealt saaks 60m kõrgust sammuvat ekskavaatorit remontida.

Ando: Püssi tuhamäe otsa ronimine koos avarate vaadetega ümbruskonnale.

Narva- Jõesuu avalik saun, koos kohalike venelastega võidu leili visates ja viheldes ning lavalt otse Narva jõkke hüpates- paarkümmend meetrit riigipiirist 😊 Laup. õhtul avastasime rannast ka kohalikud eestlased, kes muinastulede öö puhul lõket tegid ja laulsid. Köhisime meiegi oma lauluhääled puhtaks.

Eelmisel aastal käis meil ühel matkal politsei, seekord kutsusime päästajd kohale. Põhjuseks Marti kass Räims, kes mänguhoos kõrgele kase latva ronis ja enam ise alla ei saanud. Kohalikele elanikele oli jälle „äksionit“ piisavalt.

Allen: Läksin päästekomandosse ise kohale. Parasjagu toimus vahetuse vahetus. Tavalilselt nad ei tule kasse puu otsast alla tooma. Selgitasin uue vahetuse vanemale asja ära ja põhimõtteliselt oldi nõus appi tulema. Tegin ametliku väljakuse 112-e ja selgitasin asja veelkord ära ning saime päästekomando teele.

Marge: Päästja Janek oli minu kangelane!